Nyheter

Samråd om ny godsbangård

När Ostlänken byggs genom Norrköping, kan den befintliga godsbangården inte vara kvar på sin nuvarande plats. Därför planerar Trafikverket att flytta bangården från centrala Norrköping till en ny plats på Malmölandet norr om Händelö. Där kommer den nya godsbangården att [...]

2018.02.02|

Svar på de vanligaste frågorna om Ostlänken, nytt resecentrum och utvecklingen av Butängen

Ostlänken är ett ständigt inslag i medierna. Det debatteras kring hastigheter och finansiering. Nyligen startade bygget av Kardonbanan som kan ses som en start för hela Ostlänkenprojektet samtidigt har Trafikverket justerat sin tidplan för Ostlänken och säger nu att tågen på [...]

2018.01.17|

Löfte om 55 000 nya bostäder i regionen

Igår samlades kommunerna och regionerna längs Ostlänkens sträckning för att underteckna avtalet med Sverigeförhandlingen. Avtalet innebär att kommunen lovar staten att tillsammans bygga minsta 55 000 bostäder och vara med och betala 525 miljoner kronor till Ostlänken.

2017.11.14|

Nu är bygget av Kardonbanan igång!

Nu är den första symboliska rälsbiten på plats för Kardonbanan, den nya godsjärnvägen till hamnen som skapar möjligheter för att bygga Ostlänken. Infrastrukturminister Tomas Eneroth besökte idag Norrköping för att tillsammans med Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson och kommunstyrelsen ordförande Lars [...]

2017.11.13|

Avtal mellan Trafikverket och Norrköpings kommun om gemensam planering av Ostlänken

Norrköpings kommun och Trafikverket har slutit avtal om att gemensamt förprojektera en upphöjd järnvägsanläggning för Norrköpings nya resecentrum.  Norrköpings kommun och Trafikverket har under lång tid resonerat om hur den nya järnvägen ska anläggas genom centrala Norrköping i samband med [...]

2017.11.08|

Fira byggstarten i Norrköping på lördag

Norrköping genomgår just nu en spännande förvandling. Stadens silhuett med byggkranar skvallrar om hur Norrköping växer så det knakar. I våras passerade vi 140 000 invånare och staden fortsätter att växa. Nu sätts spaden i marken för Kardonbanan, en ny [...]

2017.11.08|

Ostlänkskommunerna överens i avtal med Sverigeförhandlingen

Nu är avtalen klara mellan Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping, Linköping, Region Östergötland, Landstinget Sörmland och Sverigeförhandlingen. Sedan tidigare är Ostlänkskommunerna och Sverigeförhandlingen överens om principerna för medfinansiering, bostadsbyggande och stationsläge. Nu är överenskommelserna formaliserade i avtal som omfattar medfinansiering, ökat [...]

2017.10.13|

Det närmar sig byggstart för Kardonbanan

Leif Lindberg, teknisk direktör i Norrköpings kommun, Luis Bellera, Business Development Director på Rover Alcisa och Malin Holen, projektchef på Trafikverket. I fredags skrevs kontraktet för mark- och anläggningsentreprenaden för byggnation av Kardonbanan mellan Trafikverket, Norrköpings kommun och Rover Alcisa. Undertecknandet [...]

2017.10.09|

Glädjande besked om Kardonbanan

Nu har besked kommit om tilldelning för projekt Ostlänkens första entreprenad. Mark- och anläggningsentreprenaden för byggnation av Kardonbanan har tilldelats det spanska företaget Rover Alcisa. Upphandlingen för mark- och anläggningsentreprenaden har genomförts av Trafikverket och Norrköpings kommun som ett gemensamt [...]

2017.09.15|

Tydlig satsning på Norrköping i nationella planen

I och med att Trafikverket i förra veckan presenterade sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige 2018-2029, höjs pulsen i Norrköping. I planen finns 35 miljarder kronor avsatta för bygget av Ostlänken. Den totala kostnaden beräknas vara 53 miljarder. [...]

2017.09.04|
Visa fler